När George Formby spelade i Stockholm

George Formby i logen på Nöjesfältet.

George Formby i logen på Nöjesfältet.

George Formby uppträdde på Nöjesfältet i Stockholmden 14:e maj 1946. 11 000 personer såg honom. Publikrekord! Thor Modéen dök oväntat och oinbjudet upp på scenen. Radion var där och spelade in. Det var av allt att döma stort halla ballou.

Men en bild av George Formby i ”Stockholmskällan” från Svenska Dagbladet (den här ovan) gjorde mig länge lite förvirrad. Den påstås föreställa Formby på Nöjesfältet 1950. Hur hänger det ihop? Är bilden feldaterad? Eller har mina källor fel? Var det kanske 1950 och inte 1946 Formby uppträdde på Nöjesfältet?

Nu har jag rett ut det med hjälp av dagstidningsdatabasen på Kungliga Biblioteket. Och visst spelade Formby på ”Nöjet” den 14 maj 1946 och den 7 maj 1950!

Annons i Aftonbladet 14 maj 1946.

Annons i Aftonbladet 14 maj 1946.

Det första besöket uppmärksammades stort. Formbys PR-folk hade placerat en artikel om att han skulle komma i både Aftonbladet och Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet skrev också. De såg till att Aftonbladet fanns på plats när han superade på Bellmansro och att DN och Svenskan intervjuade George och Berryl när de kom till Bromma.

Artikel i Dagens Nyheter om att George och Beryll kommer till Stockholm. Samma artikel fanns i Aftonbladet. Ett tydligt spår av PR-konsulternas insatser.

Artikel i Dagens Nyheter om att George och Beryl kommer till Stockholm. Samma artikel fanns i Aftonbladet. Ett tydligt spår av PR-konsulternas insatser.

DN 1946-05-15 Flygmalajen kom med Höken

Dagens Nyheter mötte på Bromma och intervjuade George och Beryl.

Själva framträdandet förefaller att ha varit minnesvärt. Det spelades in för att sändas i radio, vilket av allt att döma också skedde den 27 maj samma år. Lauritz Falk och Sigge Fürst fungerade som konfrencierer och Thore Jederbys orkester ackompanjerade George Formby. Inspelningen sändes också i repris i programmet ”Guldkorn ur radions grammofonarkiv”. Det programmet har jag kunnat lyssna på tack vare ukulelekommissionären Lasse Ruud som också är ledamot av TOFS (Thor Folke Odert Sällskapet).

Formby spelade sju låtar den kvällen. ”When the lads of the village get crackin”, “The ukulele man”, “The farm yard”, “Swim little fish, swim on”och “When I’m cleaning windows”. När Formby introducerar låten förklarar han att den handlar om när han “fenster pusher?”. Efter lite hjälp från en sufflör får han till något som nästan låter som fönsterputsare, fast mest ”fenster pushare”. Han spelar också ”It’s in the air” och avslutar med ”Lancashier toreador”.

Ungefär mitt i framträdandet dyker Thor Modéen oanmäld och berusad upp på scenen. ”Plötsligt kom han infarande på scen bara. Vi kände ju Thor Modéen och förstod att han klämt en verkligt ordentlig middag innan han gick in och gjorde den där grejen” berättar Thore Jederby i radioprogrammet. Han berättar också att George Formbys fru Beryl ville gå in på scenen och dra ut Thor Modéen som hon tog för en galning. Men George Formby själv bara skrattade, enligt Thore Jederby. Formby var väl van vid den typen av händelser med sin bakgrund inom vaudeville.

”Det glädjer mig att det även i ett litet land (konstpaus), som England, finns en humorist som nästan överglänser mig. I’m very glad to see you in Sweden” säger Thor Modéen som i sitt inte alltför sammanhängande anförande också meddelar att “a few drops in the morning is better than nothing in the evening.” Publiken är dock entusiastisk och skrattar gott åt Modéen, som då och då konstaterar att George Formby inte förstår ett ord av vad han säger.

När Formby spelat klart dyker Thor Modéen upp igen på scenen för att på nytt gratulera och hylla Formby. När han ska sammanfatta vad han sagt för Formby, som ju inte förstår ett ord av vad han sagt börjar han tala tyska. Publikens entusiasm dämpas dock inte av detta och när konfrencieren anför publikhavet i ett ”äkta svenskt fyrfaldigt leve” för George Formby, som tack för hans framträdande, är det ett mäktigt hurrande som stiger mot vårhimlen.

Expressens recension av Formbys framträdande 1946.

Expressens recension av Formbys framträdande 1946.

”Han log. Han småpratade lite och han spelade på sin ukulele. Han gjorde det så att de tiotusen glömde både kyla och regn. Många artister gör inte om det.

Det är inget märkvärdigt över den berömde engelske filmkomikern. Han är enkel, okonstlad och naturlig.” Så skrev Expressens recensent som ägnade en stor del av sin recension åt Thor Modéens inhopp. ”Dessemellan stegade Thor Modéen upp på estraden ett par gånger för att skära åt sig en del av publikens ynnest.

Första gången skrattades det gott, men när den gode Tosse återkom med samma fraser och började yra om diplomati och Gunder Hägg och sin egen popularitet, då svalnade det hastigt i terrängen. Men så log den oförstående George och så smalt vi alla igen.”

Även Aftonbladets recensent kände sig föranledd att kommentera Thor Modéens inhopp. ”Ytterligare ett gästspel på scenen förekom av Thor Modéen – eller rättare sagt två. Det första var lika burleskt som bra, men det andra var mindre välbetänkt.”

Recensenten skrev också: ”När Formby äntligen – efter en akademisk väntekvart…- gungade in på friluftsscenen hälsades han av ett öronbedövande sorl av cirka 10 – 12 000 människor. Ett rekord i Nöjesfältets historia.”

”Ja, Formby hann bara komma in och slå upp sitt jätteleende för att få den rätta kontakten med denna märktiga ‘salong’”.

Formby kunde av allt att döma ta en publik. Han hade enligt vad som framskymtat i tidningarna oroat sig för hur den svenska publiken skulle ta emot honom.

Annons Formby i Sthlm 1950

Annons för Formbys framträdande i Stockholm 1950.

När Formby spelade på Nöjesfältet 1950 var det inte samma uppståndelse. Något som Expressens recensent konstaterade ”Formby har tydligen fortfarande många vänner i Sverige. Men en sån uppståndelse som när han var här för nästan exakt fyra år sedan blev det inte.”

Expressens (t v) och Aftonbladets recensioner av framträdandet 1950.

Expressens (t v) och Aftonbladets recensioner av framträdandet 1950.

Recensenten som förmodligen inte tillhörde Formbys varmaste vänner i Sverige sammanfattade framträdandet som ”…en blixtvisit med solskensleenden och enkla men trevliga visor på programmet och småputtrigt knäpp på banjolelen.”

Aftonbladets recension efter framträdandet 1950 bestod av tre teckningar och två meningar. (Men vilka binikimaskar till meningar.) ”Ett fullpackat nöjesfält tvingade igår den trivsamt grinande ‘Flygmalajen’ att spela lika många extranummer som själva ‘konserten’, så om mr Formby möjligen befarat att hans popularitet varit i dalande på den här sidan Nordsjön bör han ha kommit på andra tankar efter publiksuccén. Det var de gamla välkända filmmelodierna som gnäggades om igen med minimala röstresurser men med smittande charm.”

One thought on “När George Formby spelade i Stockholm

  1. Pingback: George Formby – En olycklig glädjespridare | Ukulelebloggen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *